تمامی مطالب این سایت محفوظ بوده و هر گونه کپی برداری از مطالب این سایت پیگرد قانونی دارد.
خانه / اخبار تایپ شونده / پیدا کردن آسیب و ترک در بتن با استفاده از اثر انتشار موج و پیزوالکتریک در نرم افزار آباکوس

پیدا کردن آسیب و ترک در بتن با استفاده از اثر انتشار موج و پیزوالکتریک در نرم افزار آباکوس

در این ویدئوی آموزشی به شبیه سازی پیدا کردن آسیب و ترک در بتن با استفاده از اثر انتشار موج و پیزوالکتریک در نرم افزار آباکوس پرداخته ایم. مدل سازی شامل هندسه بتن با ترک اولیه به صورت سالید و سه بعدی، دو هندسه پیزوالکتریک به صورت سالید و سه بعدی می باشد. در شکل زیر می توانید نحوه قرارگیری اجزا در محیط اسمبلی را مشاهده نمائید.

واژه‌ی پیزوالکتریک به معنای الکتریسیته‌ای است که ناشی از فشار می‌باشد.اثر پیزوالکتریک به عنوان یک واکنش خطی-الکترومکانیکی بین دو حالت الکتریکی و مکانیکی در مواد عایق و بلورهایی که تقارن مرکزی ندارند، تعریف می‌شود.در واقع پیزوالکتریک‌ها موادی هستند که در صورت اعمال فشار یا تنش به آن‌ها، بار الکتریکی در سطوح خاصی از آن‌ها ظاهر می‌شود. این پدیده، اثر پیزوالکتریک مستقیم (Direct piezoelectric Effect) نام دارد که یک فرآیند قابل‌برگشت است.به‌طور معکوس هرگاه ماده‌ای با این خاصیت، در یک میدان الکتریکی واقع شود، ابعاد آن تغییر می‌کند (Reverse Piezoelectric Effect). در صورت وارون شدن جهت اعمال تنش یا فشار، جهت قطبش بارهای الکتریکی نیز معکوس می‌شود.

برای بتن از ماده به صورت الاستیک استفاده شده است. برای پیزوالکتریک نیز خاصیت الاستیک به همراه ویژگی های دی الکتریک و با تعریف ماتریس پیزوالکتریک استفاده  شده است. ماده پیزوالکتریک در آباکوس فقط در قالب تحلیل استاتیکی و شبه استاتیکی در حال حاضر قابل استفاده می باشد و در پروسه دینامیکی قابل استفاده نمی باشد.

در این تحلیل از یک استپ شبه استاتیکی به منظور اعمال بار بهره برده شده است. تماس مناسب بین بتن و پیزوالکتریک در محیط تعامل اعمال شده است. برای ایجاد بار در پیزوالکتریک به چند صورت اعمال پتانسیل، اعمال جابه جایی و یا اعمال نیرو و فشار می توان عمل کرد. در اثر اعمال این بار، موج های تنش و سرعت در قطعه بتنی ایجاد می شود. استفاده از مش بندی ریز و مناسب نیز در حصول نتایج صحیح تاثیر دارد.

پس از اتمام آنالیز تمامی خروجی ها از قبیل تنش،موج تنش،پتانسیل ایجاد شده، محل و اندازه ترک و …. قابل دسترس می باشد. در شکل های زیر تعدادی از نتایج این آنالیز نمایش داده شده است.

برای خرید فایل ها روی گزینه قرمز رنگ زیر کلیک کنید.

هزینه تهیه فایل ویدئویی فارسی قدم به قدم به همراه فایل های نرم افزاری ۵۹۵۰۰ تومان می باشد.

 

درباره ی Abaqus

همچنین ببینید

Simulation pullout behavior of a silicon carbide(ceramic) nail from the bone in Abaqus

In this tutorial, the Simulation pullout behavior of a silicon carbide (ceramic) nail from the ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی مطالب این سایت محفوظ بوده و هر گونه کپی برداری از مطالب این سایت پیگرد قانونی دارد.
enemad-logo