تمامی مطالب این سایت محفوظ بوده و هر گونه کپی برداری از مطالب این سایت پیگرد قانونی دارد.
خانه / اخبار تایپ شونده / شبیه سازی فرآیند هیدروفرمینگ ورق آلمینیومی به روش SPH در نرم افزار آباکوس(سیال آب)

شبیه سازی فرآیند هیدروفرمینگ ورق آلمینیومی به روش SPH در نرم افزار آباکوس(سیال آب)

در این ویدئو به شبیه سازی فرآیند هیدروفرمینگ ورق آلمینیومی به روش SPH در نرم افزار آباکوس(سیال آب) پرداخته ایم. هیدروفرمینگ یا شکل دهی به کمک فشار آب تکنیکی جدید در ساخت و شکل دهی قطعاتی است که قبلا به صورت پرسی ساخته می شدند. در طریقه سنتی برای شکل دهی ورق های فلزی، ورق را درون قالب مربوطه قرار داده و به کمک فشار دستگاه های پرس سنگین، ورق شکل قالب را به خود می گیرد.در این روش به سبب اعمال فشار مکانیکی و در اثر کشش ورق گوشه های ورق موقع شکل دهی ضخامتی کمتر از قسمت مرکزی آن پیدا میکند.به همین دلیل طراحان ورق را با ضخامتی بیشتر از ضخامت اصلی مورد نیاز در نظر میگیرند که جبران کاهش ضخامت در موقع کشش بوسیله پرس را در نظر گرفته باشند.همچنین در این روش شکل دهی ورق ها به سبب خاصیت ارتجاعی فولاد باید با زوایای تیزتر از زاویه مورد نیاز پرس شوند تا خاصیت ارتجاعی ورق هم لحاظ شده باشد.ضمنا در روش سنتی پرس احتمال پارگی ورق.خستگی در اثر کشش و ایجاد ترکهای مویی و ظریف در هنگام پرس وجود دارد.
در روش هیدروفرمینگ شکل دهی بوسیله فشار آب صورت گرفته و با توجه به یکنواخت بودن فشار آب در تمامی سطوح ورق، شکل مناسبی نسبت به سایر روش ها پدید می آید.

در این مثال از چند جزء شامل قالب بالایی که نقش حوضچه آب را نیز دارد،قالب پایین، پانچ و ورق آلمینیومی استفاده شده است که در شکل زیر می توانید نحوه قرارگیری اجزا را مشاهده نمائید.

برای ماده آلمینیومی از مدل الاستیک به همراه پلاستیسیته جانسون کوک و برای آب از مدل شوک خطی استفاده شده است. تحلیل به صورت دینامیکی بوده و پروسه به این صورت بوده که پانچ در اثر فشار جک هیدرولیک یا ضربه جسم ضربه زننده و یا با سرعت اولیه معلوم (در این مثال جابه جایی ماکزیمم) به سطح آب برخورد نموده و باعث حرکت آب در حوضچه شده و این حرکت و فشار ناشی از نیروی پانچ سبب حرکت آب به سمت ورق و شکل دادن آن می شود.

تماس بین اجزای صلب و ورق به صورت سطح به سطح و یک تماس کلی نیز برای در نظر گرفتن تعامل آب تعریف شده است. قالب های به صورت کاملا مقید بوده و پانچ به صورت عمودی دارای جابه جایی به همراه یک دامنه بوده که میزان این جابه جایی با میزان شکلدهی ارتباط مستقیم دارد. مش بندی مناسب در این آنالیز خصوصا برای آب از اهمیت زیادی برخوردار بوده و هر چه مش پارت آب ریزتر بوده نتایج شکلدهی نیز دقیق تر می شود.

در طی آنالیز و با حرکت پانچ به سمت پایین و فشار بر سطح آب، آب درون حوضچه شروع به حرکت نموده و به سمت ورق پیشروی کرده و باعث ایجاد فشار روی آن و در نهایت شکل دادن ورق می شود. در شکل های زیر می توانید تعدادی از نتایج خروجی این آنالیز را مشاهده نمائید.

برای تهیه فایل ها می توانید روی گزینه خرید کلیک کنید.

هزینه تهیه فایل ویدئویی فارسی قدم به قدم به همراه فایل های نرم افزاری ۳۹۵۰۰ تومان می باشد.

 

 

درباره ی Abaqus

همچنین ببینید

Simulation pullout behavior of a silicon carbide(ceramic) nail from the bone in Abaqus

In this tutorial, the Simulation pullout behavior of a silicon carbide (ceramic) nail from the ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی مطالب این سایت محفوظ بوده و هر گونه کپی برداری از مطالب این سایت پیگرد قانونی دارد.
enemad-logo