تمامی مطالب این سایت محفوظ بوده و هر گونه کپی برداری از مطالب این سایت پیگرد قانونی دارد.
خانه / اخبار تایپ شونده / شبیه سازی برخورد توپ حاوی گاز به شیشه و بررسی شکست آن در آباکوس

شبیه سازی برخورد توپ حاوی گاز به شیشه و بررسی شکست آن در آباکوس

در این ویدئو به شبیه سازی قدم به قدم برخورد توپ حاوی گاز به شیشه و بررسی شکست آن در نرم افزار آباکوس پرداخته ایم. مدلسازی به صورت سه بعدی بوده و توپ به صورت یک پارت شل و شیشه به صورت سالید مدل شده اند.برای توپ از ماده ای مشابه لاستیک با خواص هایپرالاستیک استفاده و شیشه نیز با توجه به اینکه از جمله مواد ترد می باشد باید متریال مناسب انتخاب شود تا بتواند پاسخ مناسبی در برابر برخورد را مدلسازی کند. در دو شکل زیر می توانید نحوه مونتاژ اجزا و یک نمونه شکست واقعی از شیشه را مشاهده نمائید.

برای این تحلیل با توجه به دینامیکی بودن پدیده برخورد از یک استپ اکسپلیسیت بهره برده شده است. تماس بین دو جسم به صورت سطح به سطح به همراه خواص تماسی بوده و همچنین برای مدل سازی گاز درون توپ و رفتار آن از تکنیک حفره سیال استفاده شده است که این تکنیک به پارامترهایی از قبیل فشار محیط،جرم مولکولی و ظرفیت گرمایی مولی نیاز دارد. در محیط بارگذاری نیز برای شیشه شرط مرزی به محیط پیرامون اعمال و برای توپ سرعت اولیه به همراه چند شرط اولیه دیگر از قبیل تنش اولیه و فشار حفره سیال ایجاد شده است. با توجه به احتمال رخ دادن پدیده شکست در شیشه بهتر است که در محل برخورد از مش با سایز کوچک استفاده شود. در این آنالیز برای سرعت دهی به حل و کاهش زمان تحلیل از تکنیک مس اسکیل نیز بهره برده شده است.

با اتمام تحلیل به خوبی می توان مشاهده نمود که توپ باعث شکست شیشه و فروپاشی آن شده است ، این در حالی است که توپ نیز تغییر شکل زیادی تقریبا ۵۰ درصد حالت اولیه داشته است. در شکل های زیر می توانید نحوه تغییر شکل توپ و شکست شیشه به همراه معیار های آسیب آن را مشاهده نمائید.

 

برای تهیه فایل ها می توانید روی گزینه خرید کلیک کنید.

هزینه تهیه فایل ویدئویی فارسی مرحله به مرحله به همراه فایل نرم افزاری ۵۸۵۰۰ تومان می باشد.

 

 

 

 

 

درباره ی Abaqus

همچنین ببینید

شبیه سازی بیرون کشیدن میلگرد آجدار از بتن فوق توانمند در نرم افزار آباکوس

در این ویدئوی آموزشی به شبیه سازی بیرون کشیدن میلگرد آجدار از بتن فوق توانمند ...

۲ دیدگاه

  1. سلام شیشه یه ماده ترده
    تو این شبیه سازی رفتار ترد یا شکننده برای شیشه تعریف شده؟
    چون تصاویر عکس این موضوع رو نشون میدن. ممنون

    • بله در تمامی مسائل سایت که در اون شیشه مدلسازی شده است از فرمولاسیون معتبر اراده شده توسط مقاله استفاده شده است و مدلسازی بر اساس تئوری و متریال مدل مناسب انجام شده است. 
      با تشکر از شما 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی مطالب این سایت محفوظ بوده و هر گونه کپی برداری از مطالب این سایت پیگرد قانونی دارد.
enemad-logo